نو شدن به معنای نابود کردن گذشته نیست

ساخت وبلاگ
کبوتر ارشدی بهروز غریب پور کارگردان تئاتر، سینما و استاد نمایش عروسکی این روزها به اجرای اپرای خیام مشغول است. خیام شاعر، ریاضیدان و فیلسوفی که سال ها پیش از دکارت با ابراز «شک»، ما را دچار پرسش های بزنگاهی کرد. از هر کجا که ایستاده باشیم و به خیام بنگریم، تعمق و تأمل او را در هستی و کائنات و مرگ و زندگی می بینیم. کارگردان اثر در واکاوی و برساخت اندیشه خیام از دل اشعارش همت گمارده و گرچه وفادار به کلاسیسیسم است، چه در تنظیم و چه در اجرا، با این حال چیزی در تولید لذت هنری کم نگذاشته و با موفقیت توانسته عمق اندیشه، فراز و فرود و پرسش های خیامی را به نمایش درآورد. در این اپرا به همراهی آهنگ و آواز دستگاهی ایرانی صحنه به صحنه، تنش نمایشنامه را دنبال می کنیم و تلاش غریب پور در حفظ میراث موسیقایی و نمایش بومی را برای برکشیدن «سخن نو» تا رسیدن به «حلاوتی دگر» شاهدیم. در حوزه تحقیق، نگاه های متفاوتی به خیام شده که «ایران» در گفت و گو با غریب پور به آن پرداخته است: همیشه برخورد با متن کلاسیک دشواری های خاصی داشته است. بنیان بسیاری از متون کلاسیک بر «تقابل»هاست، تقابل هایی مانند خیر و شر ... مطلب جدید و جالب...
ما را در سایت مطلب جدید و جالب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان texam بازدید : 432 تاريخ : دوشنبه 2 مرداد 1396 ساعت: 9:54